Ahhoz, hogy sikeresen szerepeljünk egy nyelvvizsgán, több téren is érdemes alaposan felkészülni. Nézzük az öt legfontosabb tényezőt:
1. A megfelelő vizsgarendszer kiválasztása: Fontos, hogy reálisan mérjük fel nyelvtudásunk szintjét, és ennek megfelelően válasszuk ki a számunkra legmegfelelőbb nyelvvizsgát. Számos akkreditált nyelvvizsgatípus közül választhatunk. Valamennyi vizsgáról találunk az egyes vizsgaközpontok honlapján részletes tudnivalókat – ezeket érdemes elolvasni, és eldönteni, mennyire fekszik nekünk az adott vizsgarendszer. Még ha ugyanazt a nyelvi szintet méri is egy-egy vizsga, eltérések lehetnek a feladattípusokban, az egyes készségtesztek közötti súlyozásban, a teljes vizsga időrendi beosztásában, vagy akár abban, milyen segédeszközök használata engedélyezett vagy tiltott.Nincs két egyforma nyelvtanuló, nincs mindenkinek egyformán tökéletes vizsgarendszer sem – használjuk ki tehát, hogy vannak alternatívák, és válasszuk a hozzánk legjobban illőt!
2. Felkészülés és gyakorlás a kiválasztott vizsgára: Érdemes minél többet gyakorolni, hogy az éles vizsgán már ne érhessenek bennünket meglepetések! Ismerjük meg az adott vizsga feladattípusait, a hozzájuk kapott instrukciókat: mi a feladat, mire kell odafigyelni. Ismerjük meg az egyes feladattípusokra szabott technikákat, stratégiákat, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki magunkból! A vizsga stresszhelyzet. Tanuljuk meg kezelni a stresszt, és ebben magabiztosabbá tesz bennünket, ha pontosan tudjuk, mire számíthatunk, és melyik feladat pontosan hogyan működik, és hogyan lehet legeredményesebben megoldani ezeket.
3. Időbeosztás: Tanuljuk meg úgy beosztani az időnket, hogy minden feladat megoldása beleférjen – nem csak az fontos, hogy amit elvégzünk, azt jól oldjuk meg, hanem az is, hogy ne maradjon ki semmi, mert akkor óhatatlanul pontokat veszítünk. Nézzünk utána, mik a fontos szempontok az értékelésnél, hogy ne veszítsünk olyasmiért pontokat, amit könnyen kivédhetnénk!
4. Minden hiba tanulási lehetőség egyben: Legyünk tisztában az erősségeinkkel éppen úgy, mint a gyengébb pontjainkkal! A gyakorlásként megoldott feladatoknál ne csak azt nézzük át, milyen pontszámot sikerült szereznünk, hanem hogy az egyes elvesztett pontokkal kapcsolatban mit tehetnénk a következő próbálkozáskor, hogy megmentsük azokat. Merjünk tanulni a hibáinkból, mert így lesz belőlük egyre kevesebb!
5. Témakörök és szókincs: Valamennyi vizsgához tartozik egy részletes témajegyzék, amely néha megegyezik minden vizsgaszintnél, máskor pedig kisebb-nagyobb eltérések lehetnek a B1, B2 vagy akár C1 vizsgák tematikája között. A vizsgán elvárás, hogy a témakörök kulcsszókincsét ismerje és használni tudja a vizsgázó. Ebben segít az alábbi áttekintés, ahol példaként három vizsgarendszer (az idegen nyelvi érettségi vizsga, az Origó vizsgák és a telc nemzetközi angol nyelvvizsga) témaköreit vetjük össze a Lingea tematikus szótár fejezeteivel. Bár vannak különbségek más vizsgák tematikai felbontásához képest, az alap-témakörök valamennyi vizsgánál hasonlóak – de érdemes az általunk választott vizsga tematikáját összevetni a táblázatokba foglalt információkkal.
Szövegalkotás
Az íráskészséget és beszédkészséget mérő feladatok fontos eleme az önálló szövegalkotás. Ebben is segítségünkre lehet a tematikus szótár. Nézzük, melyek a legfontosabb lépések:
1. Témaválasztás: címadás, a témának és a kommunikációs céloknak megfelelő szövegtípus kiválasztása.
2. Anyaggyűjtés előtt: elővázlat írása ( céltudatosabb gyűjtés érdekében).
3. Anyaggyűjtés: a szöveghez szükséges adatok, tények, gondolatok gyűjtése.
4. Az elrendezés: az anyag elrendezésekor alakul ki a szöveg váza. Először csoportosítjuk az összegyűjtött ismereteket, tényeket, adatokat. Majd kiválasztjuk a fontosabb gondolatokat, ezek a tételmondatok. Ezek köré rendezzük a kevésbé fontos gondolatokat, ezekből épül fel a vázlat, amiben szerepelhetnek kulcsszavak, fontosabb nevek, adatok is.
5. Fontos szem előtt tartani a következő alapelveket, melyek a befogadást és megértést segítik:
- Egység elve: a szöveg tárgyára vonatkozzon mindaz, amit mondunk vagy írunk.
- Haladás és folyamatosság elve: minden mondat vigye tovább a téma kifejtését vagy új nézőpontból mutassa be azt.
- A mondanivaló logikus elrendezésének elve: nem elég összekapcsolni a szövegrészeket, logikus sorrendbe kell állítani őket.
- A mondanivaló arányos elrendezésének elve: a szövegrészek terjedelmét, az egyes részek kifejtettségét a szöveg egészéhez, a kommunikáció céljához igazítsuk! A fontosabb részek nagyobb teret és időt kapjanak.
- A fokozatosság elve: az összegyűjtött anyag elrendezésekor mérlegelnünk kell, mi a fontos, és mi kevésbé fontos a szöveg egészének a szempontjából.
6. A szöveg kidolgozása: a végleges mondatok megfogalmazása, a szöveg árnyalása, színezése; a legalkalmasabb stíluseszközök kiválasztása.
Ügyeljünk a nyelvhelyességre, helyesírásra! Vegyük figyelembe a feladat utasításait, mely alapján szöveget kell alkotnunk (mind tartalmi, mind terjedelmi szempontból)!
Ha követjük ezeket a lépéseket, a jó eredmény sem maradhat el.
ÉRETTSÉGI TÉMAKÖRÖK TÉTELEKRE BONTÁSA
|
Témakör |
Középszintű érettségi (B1) |
Oldalszám |
Emelt szintű érettségi (B2) |
Oldalszám |
1 |
Személyes vonatkozások, család |
A vizsgázó személye, életrajza, életének fontos állomásai |
154, 160-162 |
|
|
Családi élet, családi kapcsolatok |
163-181 |
A család szerepe az egyén és a társadalom életében |
163-173 |
||
A családi élet mindennapjai, otthoni teendők |
211-228 |
Családi munkamegosztás, szerepek a családban, generációk együttélése |
211-228 |
||
Személyes tervek |
163, 326, 364-366 |
|
|
||
2 |
Ember és társadalom |
A másik ember külső és belső jellemzése |
154, 160, 167 |
|
|
Baráti kör |
163, 429 |
Az emberi kapcsolatok minősége, fontossága |
163, 429 |
||
A tizenévesek világa: kapcsolat a kortásakkal, felnőttekkel |
163, 169, 429 |
Lázadás vagy alkalmazkodás, a tizenévesek útkeresése |
163. 169. 429 |
||
Női és férfi szerepek |
429 |
Előítéletek, társadalmi problémák és azok kezelése |
625-628 |
||
Ünnepek, családi ünnepek |
209, 429 |
Az ünnepek fontossága az egyén és a társadalom életében |
209, 429 |
||
Öltözködés, divat |
270-288 |
Az öltözködés mint a társadalmi hovatartozás kifejezése |
270 |
||
Vásárlás, szolgáltatások |
421-425, 312 |
A fogyasztói társadalom, reklámok |
421-425, 690 |
||
Hasonlóságok és különbségek emberek között |
154-168 |
Társadalmi viselkedésformák |
163 |
||
3 |
Környezetünk |
Az otthon, a lakóhely és környéke |
182-229, 568-571 |
A lakóhely és környéke fejlődésének problémái |
568-571 |
A lakóhely nevezetességei, szolgáltatások, szórakozási lehetőségek |
410, 420, 572 |
|
|
||
A városi és vidéki élet összehasonlítása |
571 |
|
|
||
Növények és állatok a környezetünkben |
64-72, 103-105, 108-110 |
A természet és az ember harmóniája |
60-112 |
||
Környezetvédelem a szűkebb környezetünkben |
663 |
A környezetvédelem lehetőségei és problémái |
663-665 |
||
Időjárás |
23, 31-36 |
|
|
||
4 |
Az iskola |
A vizsgázó iskolájának bemutatása |
323-333 |
Iskolatípusok és iskolarendszer Magyarországon és más országokban |
323-333 |
Tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka |
335-363 |
|
|
||
A nyelvtanulás, nyelvtudás szerepe, fontossága |
335-341 |
|
|
||
5 |
A munka világa |
Diákmunka, nyári munkavállalás |
364 |
A munkavállalás körülményei, lehetőségei, divatszakmák |
364-409 |
Pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás |
326, 366 |
|
|
||
6 |
Életmód |
Napirend, időbeosztás |
426 |
|
|
Az egészséges életmód: táplálkozás, testmozgás, testápolás |
230-269, 289-303, 444-498 |
A kulturált étkezés feltételei, fontossága |
230-269 |
||
Étkezési szokások a családban |
169-172, 207-208 |
Étkezési szokások Magyarországon és más országokban |
207-208, 254 |
||
Ételek, kedvenc ételek |
230-253 |
|
|
||
Étkezés étteremben, gyorsétteremben |
267 |
|
|
||
Gyakori betegségek, sérülések, balesetek |
127-134 |
Szenvedélybetegségek |
436-439 |
||
Gyógykezelés |
135-153 |
A gyógyítás egyéb módjai |
146 |
||
7 |
Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Szabadidős elfoglaltságok, hobbik |
410-505 |
A szabadidő jelentősége az ember életében |
410-505 |
Színház, mozi, koncert, kiállítás, stb. |
524, 528-529, 542, 554 |
A művészet szerepe a mindennapokban |
506-564 |
||
Sportolás, kedvenc sport, iskolai sport |
361-363, 444-500 |
Szabadidősport, élsport, veszélyes sportok |
444-500 |
||
Olvasás, rádió, tévé, számítógép, internet |
304-322, 499-505, 555 |
A könyvek, a média és az internet szerepe, hatásai |
304-322 |
||
Kulturális események |
524, 528-529, 542, 554 |
|
|
||
8 |
Utazás, turizmus |
A közlekedés eszközei, lehetőségei, tömegközlekedés |
577-619 |
A motorizáció hatása a környezetre és társadalomra |
577-619 |
Nyaralás belföldön és külföldön |
412-420 |
|
|
||
Utazási előkészületek, utazás tervezése és szervezése |
412-420 |
|
|
||
Az egyéni és társas utazás előnyei és hátrányai |
412-420 |
Az idegenforgalom jelentősége |
412-420 |
||
9 |
Tudomány és technika |
Népszerű tudományok, ismeretterjesztés |
14-126, 342-352 |
|
|
A technikai eszközök szerepe a mindennapi életben |
304-322, 395-409. 579-591 |
|
|
||
10 |
Gazdaság |
Családi gazdálkodás |
701-709 |
Pénzkezelés a célnyelvi országokban |
678-709 |
A pénz szerepe a mindennapokban |
701-709 |
Üzleti világ, fogyasztás, reklámok |
678-709 |
||
Vásárlás, szolgáltatások |
312, 421, 702 |
|
|
ORIGÓ NYELVVIZSGÁK TÉMAKÖREI
|
Téma |
Origó B1 (alapfok) |
Oldalszám |
Origó B2 (középfok) |
Oldalszám |
1 |
Én és a családom |
Személyes információk, család |
154, 160-173 |
Család, családi ünnepek, hagyományok |
201, 429 |
2 |
Az otthon és a szűkebb környezet |
Lakóhely, lakókörnyezet |
568-571 |
Lakóhely, lakókörnyezet |
568-571 |
3 |
A munka világa, napi tevékenység |
Foglalkozás, munkakör |
364-409 |
Munkahelyválasztás, napirend otthon és az iskolában / munkahelyen |
326, 366-375, 426-428 |
4 |
A tanulás világa |
Iskolák, tantárgyak, tanárok |
323-363 |
Iskolák, továbbtanulás, pályaválasztás |
323-363, 366 |
5 |
Kommunikáció |
Kommunikációs eszközök, nyelvtanulás |
304-322, 335-337 |
Kommunikációs eszközök, nyelvtanulás |
304-322, 335-337 |
6 |
Kapcsolatok más emberekkel: magánélet és közélet |
Barátok, ismerősök |
163-429 |
Barátok és ismerősök, kapcsolattartás régen és ma |
163, 353, 429 |
7 |
Szórakozás, kultúra |
Film, színház, TV, zene |
524, 528-529, 542, 555 |
Szabadidő, hobbik, tévé, mozi, színház, zene |
410, 524, 528-529, 542, 555 |
8 |
Egészség, egészségmegőrzés, sport |
Orvosnál, sport |
135-153, 444-500 |
Egészséges életmód, sport |
230-269, 289-303, 444-498 |
9 |
Vásárlás és szolgáltatások |
Kedvenc bolt, hétvégi bevásárlás / nagybevásárlás |
421-425 |
Vásárlási szokások, reklámok és szolgáltatások |
421-425, 690 |
10 |
Étkezés |
Étkezési szokások, éttermek, kedvenc ételek |
161-172, 207-208, 230-253, 267 |
Étkezési szokások, otthoni étkezés, vendéglátás |
161-172, 207-208, 230-253, 267 |
11 |
Közlekedés |
Tömegközlekedési eszközök, autó, kerékpár |
577-619 |
Utazás az iskolába / munkahelyre, közlekedés |
577-619 |
12 |
Utazás |
Utazás belföldre és külföldre, kedvenc közlekedési eszköz |
412-420 |
Utazási formák, útiélmények |
412-420 |
13 |
Tágabb környezetünk, a természet világa |
Állattartás, kedvenc állat, évszakok, időjárás |
31-41, 64-72 |
Környezet és időjárás, természeti környezet: kert, kirándulás |
31-41, 60-112, 215-219 |
14 |
Szabadidő/hobbik és a divat/öltözködés |
Szabadidő, hobbik, divat, öltözködés |
410-505, 270-288 |
Szabadidő, hobbik, divat, öltözködés |
410-505, 270-288 |
15 |
Magyarország és a célnyelvi országok |
Magyarország és a célnyelvi országok |
21-25, 620-709 |
Magyarország és a célnyelvi országok |
21-25, 620-709 |
TELC NYELVVIZSGÁK TÉMAKÖREI (angol B1 / B2 / C1)
|
Téma |
telc exam |
Oldalszám |
1 |
Culture and the arts |
Cultural traditions and customs |
163-164, 207, 254-269, 270-276, 506-564 |
Food and drink |
230-269 |
||
Performing arts and visual arts |
506-564 |
||
Languages |
335-340 |
||
2 |
Media and communications |
Mass media |
315-322 |
Social networks |
314-322, 404-409 |
||
People skills |
163-164 |
||
3 |
Personal life |
Lifestyle |
182-303, 410-505 |
Personal development |
154-168, 323-332 |
||
Friends and family |
163-181 |
||
Leisure activities and recreation |
410-563 |
||
Sport and exercise |
444-498 |
||
Money |
678-709 |
||
4 |
Science and technology |
Environmental issues |
658-677 |
Natural resources |
24-30, 679 |
||
Plants and animals |
60-112 |
||
Natural hazards |
36 |
||
5 |
Social issues |
Immigration |
620-646 |
Education |
323-363 |
||
Youth and old age |
163-164, 169-181 |
||
Economic issues |
678 |
||
Social problems |
625-628 |
||
Healthcare |
135-153 |
||
6 |
Travel and transport |
Travelling by road, rail, air or ship |
577-582, 598-601, 606-612, 615-619 |
Travel advice |
592-597, 602-604, 606-608, 613-614 |
||
Backpacking |
412-420 |
||
Ecotourism |
412-420, 663-665 |
||
Public transport |
577-619 |
||
7 |
Work |
Jobs |
376-385 |
Vocational training |
323-332 |
||
Unemployment |
366-370 |
||
Work-life balance |
364, 410-411 |
||
Volunteer work |
364-365 |
Eredményes felkészülést, sikeres nyelvvizsgát!