Ügyfélszolgálatunk 8:00 és 16:00 között elérhető +36 20 851 6644
Segítség az angol vizsgafelkészüléshez

Segítség az angol vizsgafelkészüléshez

Az alábbi útmutatóban – az érettségire és nyelvvizsgára való felkészülést megkönnyítendő – témakörökhöz rendeltük a szótár azon oldalait, ahol a vonatkozó szókincs található. Nemcsak szavak, hanem kifejezések és kész mondatok is fellelhetők a feltüntetett oldalakon.

 

Ugrás a témakörök jegyzékére

 

Ahhoz, hogy sikeresen szerepeljünk egy nyelvvizsgán, több téren is érdemes alaposan felkészülni. Nézzük az öt legfontosabb tényezőt:

 

1. A megfelelő vizsgarendszer kiválasztása: Fontos, hogy reálisan mérjük fel nyelvtudásunk szintjét, és ennek megfelelően válasszuk ki a számunkra legmegfelelőbb nyelvvizsgát. Számos akkreditált nyelvvizsgatípus közül választhatunk. Valamennyi vizsgáról találunk az egyes vizsgaközpontok honlapján részletes tudnivalókat – ezeket érdemes elolvasni, és eldönteni, mennyire fekszik nekünk az adott vizsgarendszer. Még ha ugyanazt a nyelvi szintet méri is egy-egy vizsga, eltérések lehetnek a feladattípusokban, az egyes készségtesztek közötti súlyozásban, a teljes vizsga időrendi beosztásában, vagy akár abban, milyen segédeszközök használata engedélyezett vagy tiltott.Nincs két egyforma nyelvtanuló, nincs mindenkinek egyformán tökéletes vizsgarendszer sem – használjuk ki tehát, hogy vannak alternatívák, és válasszuk a hozzánk legjobban illőt!


2. Felkészülés és gyakorlás a kiválasztott vizsgára: Érdemes minél többet gyakorolni, hogy az éles vizsgán már ne érhessenek bennünket meglepetések! Ismerjük meg az adott vizsga feladattípusait, a hozzájuk kapott instrukciókat: mi a feladat, mire kell odafigyelni. Ismerjük meg az egyes feladattípusokra szabott technikákat, stratégiákat, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki magunkból! A vizsga stresszhelyzet. Tanuljuk meg kezelni a stresszt, és ebben magabiztosabbá tesz bennünket, ha pontosan tudjuk, mire számíthatunk, és melyik feladat pontosan hogyan működik, és hogyan lehet legeredményesebben megoldani ezeket.


3. Időbeosztás: Tanuljuk meg úgy beosztani az időnket, hogy minden feladat megoldása beleférjen – nem csak az fontos, hogy amit elvégzünk, azt jól oldjuk meg, hanem az is, hogy ne maradjon ki semmi, mert akkor óhatatlanul pontokat veszítünk.  Nézzünk utána, mik a fontos szempontok az értékelésnél, hogy ne veszítsünk olyasmiért pontokat, amit könnyen kivédhetnénk!


4. Minden hiba tanulási lehetőség egyben: Legyünk tisztában az erősségeinkkel éppen úgy, mint a gyengébb pontjainkkal! A gyakorlásként megoldott feladatoknál ne csak azt nézzük át, milyen pontszámot sikerült szereznünk, hanem hogy az egyes elvesztett pontokkal kapcsolatban mit tehetnénk a következő próbálkozáskor, hogy megmentsük azokat. Merjünk tanulni a hibáinkból, mert így lesz belőlük egyre kevesebb!


5. Témakörök és szókincs: Valamennyi vizsgához tartozik egy részletes témajegyzék, amely néha megegyezik minden vizsgaszintnél, máskor pedig kisebb-nagyobb eltérések lehetnek a B1, B2 vagy akár C1 vizsgák tematikája között. A vizsgán elvárás, hogy a témakörök kulcsszókincsét ismerje és használni tudja a vizsgázó. Ebben segít az alábbi áttekintés, ahol példaként három vizsgarendszer (az idegen nyelvi érettségi vizsga, az Origó vizsgák és a telc nemzetközi angol nyelvvizsga) témaköreit vetjük össze a Lingea tematikus szótár fejezeteivel. Bár vannak különbségek más vizsgák tematikai felbontásához képest, az alap-témakörök valamennyi vizsgánál hasonlóak – de érdemes az általunk választott vizsga tematikáját összevetni a táblázatokba foglalt információkkal.

 

Szövegalkotás

 

Az íráskészséget és beszédkészséget mérő feladatok fontos eleme az önálló szövegalkotás. Ebben is segítségünkre lehet a tematikus szótár. Nézzük, melyek a legfontosabb lépések:

1. Témaválasztás: címadás, a témának és a kommunikációs céloknak megfelelő szövegtípus kiválasztása.

2. Anyaggyűjtés előtt: elővázlat írása ( céltudatosabb gyűjtés érdekében).

3. Anyaggyűjtés: a szöveghez szükséges adatok, tények, gondolatok gyűjtése.

4. Az elrendezés: az anyag elrendezésekor alakul ki a szöveg váza. Először csoportosítjuk az összegyűjtött ismereteket, tényeket, adatokat. Majd kiválasztjuk a fontosabb gondolatokat, ezek a tételmondatok. Ezek köré rendezzük a kevésbé fontos gondolatokat, ezekből épül fel a vázlat, amiben szerepelhetnek kulcsszavak, fontosabb nevek, adatok is.

5. Fontos szem előtt tartani a következő alapelveket, melyek a befogadást és megértést segítik:

  • Egység elve: a szöveg tárgyára vonatkozzon mindaz, amit mondunk vagy írunk.
  • Haladás és folyamatosság elve: minden mondat vigye tovább a téma kifejtését vagy új nézőpontból mutassa be azt.
  • A mondanivaló logikus elrendezésének elve: nem elég összekapcsolni a szövegrészeket, logikus sorrendbe kell állítani őket.
  • A mondanivaló arányos elrendezésének elve: a szövegrészek terjedelmét, az egyes részek kifejtettségét a szöveg egészéhez, a kommunikáció céljához igazítsuk! A fontosabb részek nagyobb teret és időt kapjanak.
  • A fokozatosság elve: az összegyűjtött anyag elrendezésekor mérlegelnünk kell, mi a fontos, és mi kevésbé fontos a szöveg egészének a szempontjából.

6. A szöveg kidolgozása: a végleges mondatok megfogalmazása, a szöveg árnyalása, színezése; a legalkalmasabb stíluseszközök kiválasztása.
Ügyeljünk a nyelvhelyességre, helyesírásra! Vegyük figyelembe a feladat utasításait, mely alapján szöveget kell alkotnunk (mind tartalmi, mind terjedelmi szempontból)!

 

Ha követjük ezeket a lépéseket, a jó eredmény sem maradhat el.

 

ÉRETTSÉGI TÉMAKÖRÖK TÉTELEKRE BONTÁSA

 

 

Témakör

Középszintű érettségi (B1)

Oldalszám

Emelt szintű érettségi (B2)

Oldalszám

1

Személyes vonatkozások, család

A vizsgázó személye, életrajza, életének fontos állomásai

154, 160-162

 

 

Családi élet, családi kapcsolatok

163-181

A család szerepe az egyén és a társadalom életében

163-173

A családi élet mindennapjai, otthoni teendők

211-228

Családi munkamegosztás, szerepek a családban, generációk együttélése

211-228

Személyes tervek

163, 326, 364-366

 

 

2

Ember és társadalom

A másik ember külső és belső jellemzése

154, 160, 167

 

 

Baráti kör

163, 429

Az emberi kapcsolatok minősége, fontossága

163, 429

A tizenévesek világa: kapcsolat a kortásakkal, felnőttekkel

163, 169, 429

Lázadás vagy alkalmazkodás, a tizenévesek útkeresése

163. 169. 429

Női és férfi szerepek

429

Előítéletek, társadalmi problémák és azok kezelése

625-628

Ünnepek, családi ünnepek

209, 429

Az ünnepek fontossága az egyén és a társadalom életében

209, 429

Öltözködés, divat

270-288

Az öltözködés mint a társadalmi hovatartozás kifejezése

270

Vásárlás, szolgáltatások

421-425, 312

A fogyasztói társadalom, reklámok

421-425, 690

Hasonlóságok és különbségek emberek között

154-168

Társadalmi viselkedésformák

163

3

Környezetünk

Az otthon, a lakóhely és környéke

182-229, 568-571

A lakóhely és környéke fejlődésének problémái

568-571

A lakóhely nevezetességei, szolgáltatások, szórakozási lehetőségek

410, 420, 572

 

 

A városi és vidéki élet összehasonlítása

571

 

 

Növények és állatok a környezetünkben

64-72, 103-105, 108-110

A természet és az ember harmóniája

60-112

Környezetvédelem a szűkebb környezetünkben

663

A környezetvédelem lehetőségei és problémái

663-665

Időjárás

23, 31-36

 

 

4

Az iskola

A vizsgázó iskolájának bemutatása

323-333

Iskolatípusok és iskolarendszer Magyarországon és más országokban

323-333

Tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka

335-363

 

 

A nyelvtanulás, nyelvtudás szerepe, fontossága

335-341

 

 

5

A munka világa

Diákmunka, nyári munkavállalás

364

A munkavállalás körülményei, lehetőségei, divatszakmák

364-409

Pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás

326, 366

 

 

6

Életmód

Napirend, időbeosztás

426

 

 

Az egészséges életmód: táplálkozás, testmozgás, testápolás

230-269, 289-303, 444-498

A kulturált étkezés feltételei, fontossága

230-269

Étkezési szokások a családban

169-172, 207-208

Étkezési szokások Magyarországon és más országokban

207-208, 254

Ételek, kedvenc ételek

230-253

 

 

Étkezés étteremben, gyorsétteremben

267

 

 

Gyakori betegségek, sérülések, balesetek

127-134

Szenvedélybetegségek

436-439

Gyógykezelés

135-153

A gyógyítás egyéb módjai

146

7

Szabadidő, művelődés, szórakozás

Szabadidős elfoglaltságok, hobbik

410-505

A szabadidő jelentősége az ember életében

410-505

Színház, mozi, koncert, kiállítás, stb.

524, 528-529, 542, 554

A művészet szerepe a mindennapokban

506-564

Sportolás, kedvenc sport, iskolai sport

361-363, 444-500

Szabadidősport, élsport, veszélyes sportok

444-500

Olvasás, rádió, tévé, számítógép, internet

304-322, 499-505, 555

A könyvek, a média és az internet szerepe, hatásai

304-322

Kulturális események

524, 528-529, 542, 554

 

 

8

Utazás, turizmus

A közlekedés eszközei, lehetőségei, tömegközlekedés

577-619

A motorizáció hatása a környezetre és társadalomra

577-619

Nyaralás belföldön és külföldön

412-420

 

 

Utazási előkészületek, utazás tervezése és szervezése

412-420

 

 

Az egyéni és társas utazás előnyei és hátrányai

412-420

Az idegenforgalom jelentősége

412-420

9

Tudomány és technika

Népszerű tudományok, ismeretterjesztés

14-126, 342-352

 

 

A technikai eszközök szerepe a mindennapi életben

304-322, 395-409. 579-591

 

 

10

Gazdaság

Családi gazdálkodás

701-709

Pénzkezelés a célnyelvi országokban

678-709

A pénz szerepe a mindennapokban

701-709

Üzleti világ, fogyasztás, reklámok

678-709

Vásárlás, szolgáltatások

312, 421, 702

 

 

 

 

ORIGÓ NYELVVIZSGÁK TÉMAKÖREI

 

 

Téma

Origó B1 (alapfok)

Oldalszám

Origó B2 (középfok)

Oldalszám

1

Én és a családom

Személyes információk, család

154, 160-173

Család, családi ünnepek, hagyományok

201, 429

2

Az otthon és a szűkebb környezet

Lakóhely, lakókörnyezet

568-571

Lakóhely, lakókörnyezet

568-571

3

A munka világa, napi tevékenység

Foglalkozás, munkakör

364-409

Munkahelyválasztás, napirend otthon és az iskolában / munkahelyen

326, 366-375, 426-428

4

A tanulás világa

Iskolák, tantárgyak, tanárok

323-363

Iskolák, továbbtanulás, pályaválasztás

323-363, 366

5

Kommunikáció

Kommunikációs eszközök, nyelvtanulás

304-322, 335-337

Kommunikációs eszközök, nyelvtanulás

304-322, 335-337

6

Kapcsolatok más emberekkel: magánélet és közélet

Barátok, ismerősök

163-429

Barátok és ismerősök, kapcsolattartás régen és ma

163, 353, 429

7

Szórakozás, kultúra

Film, színház, TV, zene

524, 528-529, 542, 555

Szabadidő, hobbik, tévé, mozi, színház, zene

410, 524, 528-529, 542, 555

8

Egészség, egészségmegőrzés, sport

Orvosnál, sport

135-153, 444-500

Egészséges életmód, sport

230-269, 289-303, 444-498

9

Vásárlás és szolgáltatások

Kedvenc bolt, hétvégi bevásárlás / nagybevásárlás

421-425

Vásárlási szokások, reklámok és szolgáltatások

421-425, 690

10

Étkezés

Étkezési szokások, éttermek, kedvenc ételek

161-172, 207-208, 230-253, 267

Étkezési szokások, otthoni étkezés, vendéglátás

161-172, 207-208, 230-253, 267

11

Közlekedés

Tömegközlekedési eszközök, autó, kerékpár

577-619

Utazás az iskolába / munkahelyre, közlekedés

577-619

12

Utazás

Utazás belföldre és külföldre, kedvenc közlekedési eszköz

412-420

Utazási formák, útiélmények

412-420

13

Tágabb környezetünk, a természet világa

Állattartás, kedvenc állat, évszakok, időjárás

31-41, 64-72

Környezet és időjárás, természeti környezet: kert, kirándulás

31-41, 60-112, 215-219

14

Szabadidő/hobbik és a divat/öltözködés

Szabadidő, hobbik, divat, öltözködés

410-505, 270-288

Szabadidő, hobbik, divat, öltözködés

410-505, 270-288

15

Magyarország és a célnyelvi országok

Magyarország és a célnyelvi országok

21-25, 620-709

Magyarország és a célnyelvi országok

21-25, 620-709

 

 

TELC NYELVVIZSGÁK TÉMAKÖREI (angol B1 / B2 / C1)

 

 

Téma

telc exam

Oldalszám

1

Culture and the arts

Cultural traditions and customs

163-164, 207, 254-269, 270-276, 506-564

Food and drink

230-269

Performing arts and visual arts

506-564

Languages

335-340

2

Media and communications

Mass media

315-322

Social networks

314-322, 404-409

People skills

163-164

3

Personal life

Lifestyle

182-303, 410-505

Personal development

154-168, 323-332

Friends and family

163-181

Leisure activities and recreation

410-563

Sport and exercise

444-498

Money

678-709

4

Science and technology

Environmental issues

658-677

Natural resources

24-30, 679

Plants and animals

60-112

Natural hazards

36

5

Social issues

Immigration

620-646

Education

323-363

Youth and old age

163-164, 169-181

Economic issues

678

Social problems

625-628

Healthcare

135-153

6

Travel and transport

Travelling by road, rail, air or ship

577-582, 598-601, 606-612, 615-619

Travel advice

592-597, 602-604, 606-608, 613-614

Backpacking

412-420

Ecotourism

412-420, 663-665

Public transport

577-619

7

Work

Jobs

376-385

Vocational training

323-332

Unemployment

366-370

Work-life balance

364, 410-411

Volunteer work

364-365

 

Eredményes felkészülést, sikeres nyelvvizsgát!

 

Lingea
21.09.2023