Vizsgaszituációban – legyen az érettségi, nyelvvizsga, írásbeli vagy szóbeli megmérettetés – követelmény a megszerkesztett, összefüggő, tartalmi-logikai-nyelvtani kapcsolatokkal bíró szöveg prezentálása. Első hallásra ez nem tűnik bonyolult feladatnak, hiszen mindennapjainkban is folyamatosan „szöveget szerkesztünk és alkotunk” a különféle élethelyzetekben.
Valamiről azonban nem szabad megfeledkezni: a vizsgákon idegen nyelven kell szöveget alkotni, és minden hiba súlyos pontokat jelenthet, a pontveszteségek pedig a végeredményt is negatívan befolyásolhatják.
Tippek a szövegalkotáshoz, az első lépések:
- Témaválasztás: címadás, a témának és a kommunikációs céloknak megfelelő szövegtípus kiválasztása.
- Anyaggyűjtés előtt: elővázlat írása ( céltudatosabb gyűjtés érdekében).
- Anyaggyűjtés: A szöveghezhez szükséges adatok, tények, gondolatok gyűjtése.
- Az elrendezés: Az anyag elrendezésekor alakul ki a szöveg váza. Csoportosítjuk az összegyűjtött ismereteket, tényeket, adatokat. Kiválasztjuk a fontosabb gondolatokat, ezek a tételmondatok. Ezek köré rendezzük a kevésbé fontos gondolatokat, ezekből épül fel a vázlat, amiben szerepelhetnek kulcsszavak, fontosabb nevek, adatok is.
- Fontos szem előtt tartani a következő alapelveket, melyek a befogadást és megértést segítik:
a) Egység elve: a szöveg tárgyára vonatkozzon mindaz, amit mondunk vagy írunk.
b) Haladás és folyamatosság elve: minden mondat továbbvigye a téma kifejtését vagy új nézőpontból mutassa be azt.
c) A mondanivaló logikus elrendezésének elve: nem elég összekapcsolni a szövegrészeket, logikus sorrendbe kell állítani őket.
d) A mondanivaló arányos elrendezésének elve: a szövegrészek terjedelmét, az egyes részek kifejtettségét a szöveg egészéhez, a kommunikáció céljához igazítsuk. Nagyobb teret és időt kapjanak a fontosabb részek.
e) A fokozatosság elve: az összegyűjtött anyag elrendezésekor mérlegelnünk kell: mi a fontos, és mi kevésbé fontos a szöveg egészének a szempontjából. - A szöveg kidolgozása: Megfogalmazzuk a végleges mondatokat, csiszoljuk, színezzük a szöveget. Kiválasztjuk a legalkalmasabb stíluseszközöket. Ügyelünk a nyelvhelyességre, helyesírásra. Figyelembe vesszük a feladat utasításait, mely alapján szöveget kell alkotnunk. (tartalmi és terjedelmi elvárások)
Kiváló segítség lesz a szövegalkotásban a tematikus szótár, amelyben minden megtalálható egy igényes, adott elvárásnak megfelelő szöveg elkészítéséhez; a szókincstől kezdve a példamondatokon keresztül az országismereti tudnivalókig.
NYELVVIZSGÁK TÉMAKÖREI és hivatkozások a Tematikus szótárra:
|
VIZSGASZINTEK |
|||
Középszint (B1) |
Oldalszám |
Emelt szint (B2) |
Oldalszám |
|
1. Személyes vonatkozások, család |
A vizsgázó személye, életrajza, életének fontos állomásai (fordulópontjai) |
370, 372 |
A család szerepe az egyén és a társadalom életében
|
174-177 |
Családi élet, családi kapcsolatok |
174-175 |
Családi munkamegosztás, szerepek a családban, generációk együttélése |
216-220 167-169 |
|
A családi élet mindennapjai, otthoni teendők |
216-220 |
|
|
|
Személyes tervek |
39-40 177 193-194 324-327 419-426 |
|
|
|
2. Ember és társadalom
|
A másik ember külső és belső jellemzése |
158-168 |
|
|
Baráti kör |
158-168 |
Az emberi kapcsolatok minősége, fontossága (barátság, szerelem, házasság) |
416-417 434-439 441 176-177 |
|
A tizenévesek világa: kapcsolat a kortársakkal, felnőttekkel
|
436-439 |
Lázadás vagy alkalmazkodás; a tizenévesek útkeresése |
165-169 |
|
Női és férfi szerepek
|
216-217 |
Előítéletek, társadalmi problémák és azok kezelése |
685; 701; 706-708 626 367 685-686 357; 359; 655-657 |
|
Ünnepek, családi ünnepek
|
177 262 278 436 440 646-647 |
Az ünnepek fontossága az egyén és a társadalom életében |
177 262 278 436 440 646-647 |
|
Öltözködés, divat |
276-278 284-289 |
Az öltözködés mint a társadalmi hovatartozás kifejezése |
626 641 |
|
Vásárlás, szolgáltatások (posta) |
427-431 314-316 |
A fogyasztói társadalom, reklámok |
318-322 410 544 692-694 |
|
Hasonlóságok és különbségek az emberek között |
158-159 |
Társadalmi viselkedésformák |
440-442 |
|
3. Környezetünk
|
Az otthon, a lakóhely és környéke (a lakószoba, a lakás, a ház bemutatása) |
185-196 197-211 |
A lakóhely és környéke fejlődésének problémái |
367-373 (munka) 193-196 (lakás) 324-329 (oktatás) 583-587 (közlekedés) 150, 154-157 (egészségügy) |
A lakóhely nevezetességei, szolgáltatások, szórakozási lehetőségek |
416-417; 382, 425-426; 439-440; 531-533; 562(szórakozás) 314-316 (posta) 704-790 (bank) 710-711 (biztosítás) 633-640 (rendőrség, bíróság) 155 (egészségügyi intézmények) |
|
|
|
A városi és a vidéki élet összehasonlítása |
663-666; Szempontok az összehasonlításhoz: 367-373 (munka) 193-196 (lakás) 324-329 (oktatás) 583-587 (közlekedés) 150, 154-157 (egészségügy) 562(szórakozás) |
A természet és az ember harmóniája |
669-671 |
|
Növények és állatok a környezetünkben |
96-113 (növények) 62; 66-73 (állatok) |
|
|
|
Környezetvédelem a szűkebb környezetünkben: Mit tehetünk környezetünkért vagy a természet megóvásáért? |
667-668
|
A környezetvédelem lehetőségei és problémái
|
669-671 |
|
Időjárás |
32-36 |
|
|
|
4. Az iskola
|
Saját iskolájának bemutatása (sajátosságok, pl. szakmai képzés, tagozat) |
324-326 348 335-337 |
Iskolatípusok és iskolarendszer Magyarországon és más országokban
|
324-326 327-329 |
Tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka |
329-334 |
|
|
|
A nyelvtanulás, a nyelvtudás szerepe, fontossága |
337-339 |
|
|
|
5.A munka világa |
Diákmunka, nyári munkavállalás
|
373-379 |
A munkavállalás körülményei, lehetőségei itthon és más országokban, divatszakmák |
373-400 |
|
Pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás |
370-373, 386, 388, 571 |
|
|
6.Életmód
|
Napirend, időbeosztás
|
432-435 |
A kulturált étkezés feltételei, fontossága |
212-213; 274-275 |
Az egészséges életmód (a helyes és a helytelen táplálkozás, a testmozgás szerepe az egészség megőrzésében, testápolás) |
235; 260-261
294-308 |
A szenvedélybetegségek
|
155; 442-447; 512 |
|
Étkezési szokások a családban |
211-212 |
Az étkezési szokások hazánkban és más országokban |
274-275 |
|
Ételek, kedvenc ételek |
267-273 |
|
|
|
Étkezés éttermekben, gyorséttermekben |
274-275 |
|
|
|
Gyakori betegségek, sérülések, baleset |
132-135 |
|
|
|
Gyógykezelés (háziorvos, szakorvos, kórházak) |
137-139 |
A gyógyítás egyéb módjai
|
136-137 |
|
7. Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Szabadidős elfoglaltságok, hobbik
|
416-417; 426 |
A szabadidő jelentősége az ember életében |
417-419 295-296 |
Színház, mozi, koncert, kiállítás stb. |
439-440; 531-533; 562 |
A művészet szerepe a mindennapokban |
552-561 |
|
Sportolás, kedvenc sport, iskolai sport |
364-366 |
Szabadidősport, élsport, veszélyes sportok |
295 |
|
Olvasás, rádió, tévé, számítógép, internet |
563-570; 215; 320-321 321-323; 391; 400-401 410-413 |
A könyvek, a média és az internet szerepe, hatásai |
563-570 |
|
Kulturális események |
439-440 |
|
|
|
8. Utazás, turizmus |
A közlekedés eszközei, lehetőségei; a tömegközlekedés |
420-421 583-586 609-610 614-619 |
A motorizáció hatása a környezetre és a társadalomra |
665-666 |
Nyaralás itthon, illetve külföldön |
418-424 |
|
|
|
Utazási előkészületek, egy utazás megtervezése, megszervezése |
421-423 426 |
Az idegenforgalom jelentősége |
684-686 |
|
Az egyéni és a társas utazás előnyei és hátrányai |
418-419 421-423 |
|
|
|
9. Tudomány és technika |
Népszerű tudományok, ismeretterjesztés |
385
|
|
|
A technikai eszközök szerepe a mindennapi életben |
310-314 317-323 |
|||
10. Gazdaság |
Családi gazdálkodás |
|
Üzleti világ, fogyasztás, reklámok |
683-684 687-689 |
A pénz szerepe a mindennapokban |
376-377 |
Pénzkezelés a célnyelvi országokban |
385 700-709 |
|
Vásárlás, szolgáltatások (pl. posta, bank) |
428-431 314-316 (posta) 704-790 (bank) |
|
|
ÉRETTSÉGI TÉMAKÖRÖK TÉTELEKRE BONTÁSA (A NYELVVIZSGÁKKAL IS KOMPATIBILIS TÉMAKÖRÖK)
A témakörökhöz a közép- és emeltszintű érettségi követelményeit figyelembe véve rendeltük hozzá a megfelelő szókincset/oldalszámot.
Az érettségi témakörök az Oktatási Hivatal honlapján találhatók, a témakörökből alkotott tételsort pedig gyakorló nyelvtanárok állították össze úgy, hogy azok nemcsak a szóbeli érettségin, hanem a nyelvvizsgára való felkészülésnél is hasznosak lehetnek.
TÉTEL |
OLDALSZÁM |
Lebenslauf, Vorstellung |
370, 372 |
Essgewohnheiten |
212-213; 274-275 |
Ärztliche Behandlung |
132-139 |
In der Mensa, im Schnellimbiss, im Restaurant |
212-213; 274-275 |
Urlaub in Ungarn und Ausland |
418-426 |
Sport |
364-366 |
Lesen, Fernsehen |
563-570; 215; 321-323 |
Verkehr |
420-421 583-586 609-610 614-619 |
Familie |
174-175 |
Reisevorbereitungen |
418-426 |
Menschen um uns |
416-417 434-439 441 176-177 |
Hausarbeit und Rollenverteilungen |
216-217 |
Wohnung |
185-196 197-211 |
Familienalltag |
216-220 |
Familienfeste |
177 262 278 436 440 |
Einkäufe |
428-431 |
Mode |
276-278 284-289 |
Schule |
329-334 324-326 348 335-337 |
Jugendliche und Erwachsene |
436-439 |
Konzert, Kino, Austellung |
439-440; 531-533; 562 |
Häufige Krankheiten, Verletzungen |
132-135 |
Computer und Internet |
310-314 317-323 391 |
Kulturereignisse |
439-440 |
Gesunde Lebensweise |
235; 260-261 294-308 155; 442-447; 512 |
Lebensziele |
39-40 177 193-194 324-327 419-426 |
Außerunterrichtliches, Tradition in der Schule |
373-379 |
Freunde |
158-168 |
Gesellschaftsreise oder Privatreise |
418-419 421-423 426 |
Tagesablauf |
432-435 |
Pflanzen und Tiere |
96-113 (növények) 62; 66-73 (állatok) |
Wetter |
32-36 |
Beruf |
380-389 |
Unterricht in meiner Schule |
327-334 |
Wohnort |
425-426 |
Ferienjob |
373 |
Auf dem Lande, in einer Stadt |
663-666 |
Sprachlernen |
337-339 |
Umweltschutz |
665-666 667-668 669-671 |
Jó munkát, sikeres vizsgázást!